Charlotte Feyaerts

Snoezelexpert

Helping you channel your full potential

Hallo, ik ben Charlotte en ik begeleid kinderen en volwassenen naar meer rust en positiviteit. 

Dit ben ik

Hallo,

Ik ben Charlotte en ik ben snoezelexpert

Tijdens mijn bachelorproef ben ik gaan onderzoeken doen hoe het welbevinden en de verhoogde kon worden door te snoezelen. Ik zocht manieren om te snoezelen, hoe ik kinderen kon helpen en kwam al snel tot de conclusie dat rust in de ontwikkeling de eerste schakel was om hierna aan de slag te gaan met de hulpvraag van de ouders en leerkrachten. Na vele mooie resultaten tijdens mijn bachelorproef is mijn onderzoek niet gestopt. Want ik ontdekte namelijk dat de rust die ik in de snoezeldoos gaf aan de kinderen heel wat meer voordelen had.

Ik ben me dan gaan verdiepen in andere methodes en van daaruit ben ik mijn coaching praktijk gestart.

Ik wil graag mijn expertise en ervaring delen met anderen. Dit doe ik voor kinderen zowel in kinderdagverblijven als in scholen of bij ouders thuis of in de praktijk.

Waar alles eerst begon met snoezelen is alles nu veel verder uitgegroeid. Ik gebruik het snoezelen nog steeds als begin van het begeleidingsmoment. Daarna gebruik ik verschillende methodes aan de hand van de hulpvraag van kind of ouders. 

Ik begeleid kinderen en ouders met als startpunt rust en positiviteit te vinden en zo verder te bouwen naar een boost in de ontwikkeling met in het specifieke de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Met snoe-zen help ik kinderen met 

– verwerking van prikkels

– verhoogd welbevinden en betrokkenheid

– beter reguleren van emoties bv boosheid, sombere gevoelens

– beter slapen

– minder faalangst

– minder angsten

– hoger zelfvertrouwen

– tot rust komen

– rust in perfectionisme

– prikkels geven bij onderprikkeling.

– gevraagd gedrag vertonen.

– meer weerbaarheid

– …….

;

EEN POSITIEVE SPIRAAL

Als we vaak negatief denken gaan we ons ook slecht voelen. Dat geldt niet alleen voor ons maar zo werkt het ook bij kinderen. We komen in een negatieve spiraal terecht, maar deze kunnen omvormen tot een positieve spiraal. 

;

Ontwikkelen begint met rust en een goed gevoel

Wanneer een kind zich niet goed voelt, veel onrust, stress, prikkels ervaart, is het moeilijk om te ontwikkelen. Het vertraagt. Maar wanneer een kind zich goed voelt, prikkels kan verwerken, goed slaapt, rust ervaart dan krijgt een soort alle kansen om te ontwikkelen. 

;

Positief opvoeden

Hoe zou het voelen om meer naar de positieve dingen te kijken die je kind doet en niet steeds naar wat er slecht gaat?

  Mijn weg naar rust

Als kind en tiener was ik vaak onzeker, ik kon prikkels moeilijk verwerken, alles moest perfect zijn en dat maakte me heel onrustig. Ik kon me moeilijk concentreren en moest hard werken om te leren. Ik was niet het sociale type. Ik wist niet hoe weerbaar te zijn of hoe die prikkels te verwerken, om de stress te kunnen laten rusten.

Slapen was voor mij heel onrustig. Naast het moeilijk in slaap vallen door prikkels en stress. Weende ik in mijn slaap, pratte ik en knarsetandde ik. Ik kon zo levendige nachtmerries hebben dat het leek ik niet had geslapen. 

Ik heb in het leven heel wat waters moeten doorzwemmen. Ik werd gepest en toen ik me eindelijk beter voelde na heel wat troebele waters werd ik ziek. 

Positief denken was niet altijd even makkelijk, Mijn ouders en ik probeerde verschillende dingen en alles hielp wel een beetje. Tot ik eigenlijk zelf mijn eigen oplossing vond. 

Toen ik in mijn laatste jaar zat om kleuterleidster te worden zocht ik een onderwerp voor mijn onderzoek en kwam terecht bij de kinderen waarvan ik niet goed wist hoe ik ze kon helpen, de kinderen die me erg aan mezelf deden denken. De kinderen die ik wilde helpen om rust terug te vinden en zich goed te laten voelen. 

Toen ik voor de klas stond als kleuterleidster herkende ik me vaak in hun. Ik kon voelen hoe zich voelde.

Ik kon als leerkracht differentiëren bij de taalontwikkeling, de motorische ontwikkeling, …

Maar hoe doe je dat bij de sociale – emotionele ontwikkeling. Bij kinderen met een laag welbevinden en betrokkenheid, bij kinderen die het moeilijk hadden om een hoek te kiezen, bij kinderen die vaak boos waren, kinderen die moeilijk hun prikkels konden verwerken. Hoe kon ik hen helpen?

Ik ging nadenken. En opeens wist ik het. Het moment wanneer ik kinderen eerder rustig had zien worden was tijdens het snoezelen op kamp met kinderen met een beperking.

Maar de kinderen in de klas hadden geen beperking, kon ik wel gaan snoezelen? Zo werd mijn onderzoek gestart. Kinderen in de klas in de klas in de snoezeldoos die ik maakte, ze genoten, in combinatie met de begeleiding die ik gaf erbij hielp ik kinderen met hun boosheid, hun welbevinden en betrokkenheid, hun prikkels, hun zelfvertrouwen, hun angsten en en veel meer.

Ik betrapte me erop hoe fijn ik het vond om onderzoek te doen en bezig te zijn met het snoezelen.

Na mijn presentatie vond ik het spijtig dat het snoezelen zou stoppen. Ik wilde helemaal niet stoppen!

Als leerkracht kon ik wel in mijn eigen klas snoezelen, maar ik wilde meer leerkrachten, ouders en kinderen er mee kunnen helpen.

Zo ben ik kinder- rustcoach geworden. 

Ondertussen heb ik heel wat ervaring kunnen opbouwen en heb ik zelf de ideale oplossing voor mezelf gevonden. Voor het kind in mezelf. 

Omdat ik zelf weet hoe kinderen zich voelen en ik zelf weet hoe het voelt om die rust en positiviteit terug te vinden. Daarom kan ik de kinderen zo goed begeleiden samen met hun ouders.

” Blijf niet hangen in het verleden. Dat is voorbij. Raak niet gestrest van de toekomst. Zo ver is het nog niet. Leef in het heden en geniet.”

Voor positivieit.nl

Stel je vraag hier.

Pin It on Pinterest

Shopping cart0
There are no products in the cart!
Continue shopping
0