Het verschil tussen zintuigelijk en sociaal emotioneel snoezelen

Snoezelen is snoezelen toch? Wel niet helemaal. Er is een duidelijk verschil tussen zintuigelijk snoezelen en sociaal emotioneel snoezelen.

 

Zintuigelijk snoezelen vindt plaats in zowel vrij spel snoezelen als in begeleid snoezelen. Zintuigelijk snoezelen zorgt ook voor het vinden van de rust, het verwerken van prikkels of emoties, concentratie vinden.

Zintuigelijk snoezelen doet men door in en prikkelarme ruimte zoals de snoezelbox te gaan snoezelen met snoezelmaterialen. Hier is ofwel geen begeleider of ouder aanwezig en als deze wel aanwezig is dan heeft deze een passieve rol en laat het kind vooral ontdekken, genieten, experimenteren.

Zintuigelijk snoezelen vindt plaats in zowel vrij spel snoezelen als in begeleid snoezelen. Zintuigelijk snoezelen zorgt ook voor het vinden van de rust, het verwerken van prikkels of emoties, concentratie vinden.

Zintuigelijk snoezelen doet men door in en prikkelarme ruimte zoals de snoezelbox te gaan snoezelen met snoezelmaterialen. Hier is ofwel geen begeleider of ouder aanwezig en als deze wel aanwezig is dan heeft deze een passieve rol en laat het kind vooral ontdekken, genieten, experimenteren.

 

Sociaal emotioneel snoezelen gebeurt in tegenstelling tot zintuigelijk snoezelen niet met snoezelmaterialen. Maar het zintuigelijk snoezelen is belangrijk om eerst rust te brengen zodat de volledige aandacht kan gaan naar de oefening die je aanbiedt erna.

Wat kan sociaal – emotioneel snoezelen nu zijn? Dat kan vanalles zijn, visualisatie, meditatie, verhalen, en veel meer. De techniek en oefening die gekozen wordt past bij de nood van het kind en wordt. Meestal wordt deze techniek of oefening aangereikt door een coach of therapeut en kan deze worden verdergezet door een ouder of begeleider.

 

Heb je hier vragen bij? Stel ze hier.

Pin It on Pinterest